آیت الله تهرانی:تبیین نقاط ضعف انسان
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
نویسنده : سروش

آیت الله تهرانی:تبیین نقاط ضعف انسان

کار انبیا، کنترل کردن خواسته‏ها:خواسته‎های شهوی، غضبی‎ یا وهمی انسان وقتی شیطانی‎ شود، دیگر حد و مرز ندارد. انبیا آمدند تا اینها را محدود کنند.
سرآمد خواسته‏های مادی و «نقاط ضعف انسان»:1-پول و مال .انبیا نسبت به مال به ما می‌گویند: انسان نباید مال را از هر راهی تحصیل کرده و به دست آورد. دست به هر مالی نزن!

2-جاه و مقام:لذت ریاست، جاه و مقام، بیش از لذت مال است.
3-شهوت جنسی:نباید شهوت جنسی را از هر طریقی اشباع کنی! مرزبندی کردند که این هم نوعی مهار کردن است.

نکته:پیام انبیا «محدود کردن» است، نه نفی کلی!:درآمدهای نامشروع؛ ممنوع
«ازدواج» برای جلوگیری از فجور و فحشا:روح کلی همه دستورات در رابطه با قوای جنسی، «تحدید، مرزبندی و جلوگیری از فجور و زنا» است.

تعادل در دعوت انبیا:آنها آمدند تا در این روابط، نیروی شهوت، غضب و وهم انسان را مهار کنند. اگر کسی بگوید انبیا می‎خواهد این قوا را از بین ببرند، حرفش مخالف نظام اتمّ است و اصلاً مورد قبول نیست. نه آمده‏اند انسان را به سمت نفسانیات حرکت بدهند و نه آمده‏اند ریشه تمایلات را بخشکانند.
انبیا انسان را به فطرتش دعوت می‏کنند:انبیا آمده‏اند تا این حس را در انسان زنده کنند و نگذارند که این دوستی‏ها و دلدادگی‏ها موجب غفلت از آن حس عمیق «میل به جاودانگی» شود.«انبیا آمدند تا انسان را به آداب الهی مؤدب و تربیت کنند»

کنترل خواسته‏های بی‏پایان نفس با لجام عقل:روایت از علی(ع) است که فرمود: «النفوس طلقه»، «نفوس» یعنی مجموعه سه نیرو و «طلقه» یعنی بی‎بند و بار، نفس انسان می‏خواهد در هر سه بعد شهوت، غضب و وهم به طور مطلق آزاد بوده و هرطور که این قوا می‏خواهند کند، مرز نشناسی در نهاد شهوت، غضب و وهم است. «لکن ایدی العقول تمسک اعنّتها عن النحوس»(غررالحکم، ص۲۳۵) دستان عقل افسار نفس را می‏کشد و او را باز می‏دارد.

راحتی در مخالفت با نفس است:روایتی از امام صادق(ع) که از مواعظ حضرت هم هست، آمده است که «و قیل له» به حضرت عرض شد: «قِیلَ لَهُ أَیْنَ طَرِیقُ الرَّاحَةِ فَقَالَ؟» راه رسیدن به راحتی چیست؟ «فقال(ع) فِی خِلَافِ الْهَوَى» آنجایی که انسان با خواسته‎های گسترده نفسش مخالفت کند.

زمان استراحت، روز ورد به بهشت است:«قِیلَ: فَمَتَى یَجِدُ الرَّاحَةَ؟» دوباره پرسیدند: با این وضع که همیشه باید بر خلاف خواسته‏های نفس عمل کرد و او را مدام محدود ساخت؛ پس کجا راحتی را می‏توان به دست آورد؟ «و قال(علیه‎السلام) عِنْدَ أَوَّلِ یَوْمٍ یَصِیرُ فِی الْجَنَّةِ»(بحارالانوار، ج۷۵، ص۲۵۴) اولین روزی که انسان به سمت بهشت می‎رود.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب