سیب زمینی را بهتر بشناسیم
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 23 / 11 / 1389برچسب:,
نویسنده : سروش

سیب زمینی را بهتر بشناسیم

 

 

متأسفانه اکثر مردم سیب زمینی را غذایی بی فایده و نشاسته ای بی خاصیت می دانند و نقش آن را در مبارزه با گرسنگی مخصوصاً در کشورهای در حال رشد و جهان سوم و دوران جنگ های جهانی که سبب نجات جان میلیون ها نفر شد، نمی دانند. کشت و برداشت سیب زمینی بسیار ساده است و می تواند به همراه بسیاری از غذاهای روزانه زینت بخش سفره ی مردم شود. سیب زمینی همیشه یکی از ارزانترین غذاهایی بوده که بشر به مصرف آن عادت داشته. این غذا حاوی 22 نوع از اسیدهای آمینه است که هضم و جذب آنها در بدن آسان می باشد و در بهزیستی و سلامتی بدن نقش دارند. پتاسیم موجود در سیب زمینی بیشتر از مقدار پتاسیمی است که در موز وجود دارد و در حقیقت بهترین دارو برای تقلیل فشار خون بالا است. ویتامین های C و B6 موجود در سیب زمینی به همراه بیشتر از60 نوع فیتوکمیکال شناخته شده در آن مخصوصا در پوست سیب زمینی مقام مخصوصی به این غذا می دهد.

فنولیک موجود در بعضی از انواع سیب زمینی از نظر مقدار و ارزش غذایی در ردیف فنولیک اسفناج و براکلی است که در کنار اسید فولیک با کیفیت بالای آن غذای کاملی را به وجود می آورد.

سیب زمینی را نباید در یخچال نگهداری نمود، زیرا نشاسته موجود در آن به تدریج تبدیل به قند می شود و در حقیقت مزه و خواص آن را تغییر می دهد. در ضمن سیب زمینی که جوانه زده است مقدار زیادی از ماده سمی Solanine در آن، مخصوصاً در اطراف جوانه سیب زمینی به وجود می آید که مصرف آن سبب نوعی مسمومیت و اسهال و ناهنجاری های دیگر دستگاه گوارش می گردد.

مصرف سیب زمینی سرخ کرده یا French Fries و چیپس بالاترین رقم مصرف را در بین محصولات سیب زمینی دارند که متأسفانه به علت سرخ کردن در چربی با حرارت بالا و به همراه نمک زیاد برای سلامتی مفید نمی باشند و سبب بروز التهاب بافت های عروق بدن می شوند. سیب زمینی آب پز و بخارپز و یا سیب زمینی به اصطلاح تنوری سالم ترین نوع تهیه و مصرف بوده و در ضمن محصولات دیگری مانند آرد سیب زمینی و غیره هم وجود دارند که می شود از آنها استفاده کرد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب