سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 23 / 11 / 1389برچسب:,
نویسنده : سروش

غذا و درد مفاصل

 

دکتر پرویز قدیریان

درصد بالائی از مردم دنیا در میانسالی و دوران پیری به عارضه دردهای مفاصل (Arthritis)دچار می شوند که متاسفانه غیر از داروهای مسکن درمانی برای این عارضه یا بیماری وجود ندارد و هنوز علل بروز آن به وضوح روشن نیست که چرا و چطور سیستم ایمنی بدن به جای حفاظت بدن گاهی بر ضد بعضی از اندام های بدن قیام می کند و سبب دردهای پیچیده ای  می گردد. در سال های اخیر مطالعات علمی ثابت نموده اند که بین دردهای مفاصل و روش زندگی و همچنین تغذیه رابطه ای وجود دارد که اگر شناسائی شده و به آنها توجه گردد از شدت درد کاسته می شود. در اینجا به دو دسته از غذاهائی که ممکن است سبب بهبودی و یا ازدیاد شدت درد مفاصل شوند، اشاره می گردد.

1 ـ غذاهائی که در بروز و پیشرفت التهاب دردهای مفاصل نقش دارند:

هر غذائی که سبب ازدیاد وزن بدن شوند مانند چربی ها و مواد قندی درد مفاصل را شدت می دهند. به وضوح ثابت گردیده که مصرف زیاد نمک و غذاهای شور منجر به بالا رفتن فشار خون شده و در ضمن سبب انباشته شدن آب در سلولهای بدن می گردد که زمینه را برای بروز و پیشرفت دردهای مفاصل و بیماری آرتروز آماده می نماید. مصرف مشروبات الکلی به جهت اینکه تغییراتی در چند و چون فعالیت های ویتامین ها و املاح در بدن به وجود می آورد و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نماید و در ضمن در عملکرد داروهای مخصوص درد مفاصل تغییراتی به وجود می آورد، در این دسته از بیماران باعث مشکلات بیشتری می شود. زیاده روی کردن در مصرف شکلات و قند و گوشت قرمز نیز باید به لیست این دسته از عادات  غذائی اضافه گردد.

تحقیقات علمی نشان می دهند که مصرف روغن های ذرت و بادام زمینی به علت داشتن اسید آراشیدونیک (Arachidonic) التهاب آور هستند و ورم و درد مفاصل را افزایش می دهند. غذاهائی مانند گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و فلفل سبز به علت داشتن Solanine که ماده التهاب آور است سبب ازدیاد درد مفاصل می شوند.

2 ـ غذاهائی که از بروز و پیشرفت درد مفاصل و التهاب بدن جلوگیری می کنند: غذاهائی که حاوی مقداری از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، مانند ماهی پرچرب و دانه کتان و غیره التهاب بدن را کاهش می دهند و در نتیجه موجب جلوگیری و پیشرفت درد مفاصل می شوند. داشتن رژیم غذائی متعادل (مصرف لازم و کافی میوه و سبزی و پروتئین و غلات و حبوبات) و وزن ایده آل نقش مهمی در پیشگیری التهاب و دردهای مفاصل خواهند داشت. مصرف آب و میوه های مختلف که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند در این زمینه مهم می باشند و سبب سلامتی بدن می گردند. نوشیدن چای سبز (حدود سه فنجان در روز) توصیه می شود. علاوه بر میوه جاتی که حاوی مقداری ویتامین هستند مانند مرکبات، خوردن ویتامین C اضافی در چنین مواردی کمک موثری در پیشگیری و درمان التهاب بدن، مانند ورم و درد مفاصل می نماید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب