اولین خودروی پرنده مجوز گرفت+عکس
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 23 / 11 / 1389برچسب:,
نویسنده : سروش
 

م آمریكا به «نخستین خودروی پرنده جهان» اجازه ساخت دادند. این وسیله كه ترافوجا ترنزیشن (Terrafugia Transition) نامیده شده، گونه‌ای هواپیمای سبك است كه می‌تواند در جاده تبدیل به یك خودرو معمولی شود.

به گزارش خبرگزاریها تولید این وسیله قرار است پس از اعمال ملاحظاتی درباره وزن آن از سوی اداره هوانوردی فدرال آمریكا، به زودی توسط شركت آمریكایی ترافوجا آغاز شود.

«ترافوجا ترنزیشن» قرار است تا پایان سال جاری میلادی به بازار بیاید و خریداران می‌توانند با سر زدن به وب‌سایت شركت ترافوجا، با پرداخت ۱۰ هزار دلار پیش‌پرداخت، یك فروند از این خودروهای پرنده را رزرو كنند.

قیمت این ماشین‌های پرنده ۱۹۴ هزار دلار، سوخت آن همان بنزین بدون سرب معمولی است و سرعت آن به شكل خودرو بر روی زمین به ۱۰۵ كیلومتر (۶۵ مایل) در ساعت می‌رسد.

بال‌های تاشوی «ترافوجا ترنزیشن» نیز برای باز و بسته شدن از همان باتری خودرو استفاده می‌كند.

این وسیله به صورت یك هواپیمای سبك‌وزن تفریحی، كوچك‌ترین در نوع خود، ساخته شده و از نظر طبقه‌بندی اداره هوانوردی فدرال، هواپیمای خصوصی به شمار می‌رود كه می‌تواند حداكثر تا ۶۰۰ كیلوگرم وزن را حمل كند. برای اشاره به این وسیله نیز، هم از عبارت «خودروی پرنده» و هم «هواپیمای جاده‌رو» استفاده می‌شود.


ترافوجا ترنزیشن

اما در جریان ساخت، تولیدكنندگان با توجه به محدودیت وزنی این وسیله در جا دادن امكاناتی مانند كیسه‌های ایمنی هوایی، ضربه‌گیرها و دیگر ابزار ایمنی كه در خودروهای مجاز به رفت و آمد در جاده‌ها ضروری است، دچار مشكل شدند.

با این همه اداره هوانوردی فدرال به صورت استثنایی و خارج از عرف، اجازه ویژه‌ای به تولیدكنندگان این وسیله داده‌است و آن را به‌رغم این كه نزدیك به ۶۰ كیلوگرم از وزن مجاز سنگین‌تر است، در رده هواپیماهای تفریحی كم‌وزن به شمار آورده‌است.

برای دریافت اجازه پرواز با این نوع هواپیماها تنها بیست ساعت تمرین بسنده است كه این، در مقایسه با دیگر هواپیماهای خصوصی مدت‌زمان كمتری است.

این هواپیمای دو نفره، می‌تواند سیستم دیفرانسیل جلو خود را برای راندن در بزرگراه‌هایی با سرعت معمولی و به صورت بال‌بسته، با مصرفی نزدیك به ۴ لیتر برای هر ۵۰ كیلومتر به‌كار بگیرد. زمانی كه به منطقه مناسب برای پرواز می‌رسد مانند فرودگاه یا یك ملك خصوصی صاف، می‌تواند بال‌هایش را باز كند و ملخ نصب شده در پشت خود را به كار انداخته و از روی زمین بلند شود.

سرعت پرواز این هواپیمای جاده‌رو، ۱۸۵ كیلومتر در ساعت است و حداكثر مسافتی كه با هر بار سوختگیری می‌پیماید ۷۴۰ كیلومتر است كه می‌تواند تا ۲۰۰ كیلوگرم وزن را حمل كند. «ترافوجا ترنزیشن» را می‌توان در یك گاراژ معمولی خانه نیز پارك كرد اما برای برخاست، به مسافتی نزدیك به ۵۰۰ متر نیاز دارد.



سازندگان «ماشین پرنده» می‌گویند یكی از برتری‌های اصلی آن نسبت به هواپیماهای سبك معمولی، توانایی‌های آن در شرایط جوی نامناسب است. این وسیله می‌تواند به جای زمین‌گیر شدن یا پرواز در هوای نامساعد، مانند یك خودروی معمولی عمل كند.

شركت سازنده می‌گوید تاكنون ۷۰ نفر از این خودروها سفارش داده‌اند و هر یك، ۱۰ هزار دلار برای آن پیش‌پرداخت كرده‌اند. این پیش‌پرداخت‌ها با این شرط بوده كه در صورت ورشكست شدن شركت پیش از تحویل خودروها، تمام پول به صاحبان آن برگردانده شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب