امام: حسن برو آخوند شو/ آب گوشت بدون گوشت و نمك امام
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
نویسنده : سروش

سيد حسن خميني نوه امام راحل  سه شنبه در جمع نمايندگان در حرم مطهر امام راحل به تشريح رعايت اخلاق و ادب از امام راحل پرداخت و در همين راستا گوشه هايي از زندگي شخصي و فردي و رعايت اخلاق و ادب از سوي ايشان را براي نمايندگان تعريف داد.

وي با بيان اينكه زماني كه امام راحل به رحمت خدا رفت من ۱۸ سال داشتم، گفت: تا زماني كه امام راحل در قيد حيات بودند ما يعني فرزند يادگار امام منزل جدايي از امام نداشتيم و امكان نداشت كه آشپزخانه ما براي غذا درست كردن روشن باشد. ما همواره ناهار و شام سر سفره امام بوديم.

سيد حسن خميني افزود: اگر آشپرخانه ما روشن بود و غذايي در آن پخت مي شد زماني بود كه امام مهمان ما بودند و تنها جايي كه مي رفتند منزل ابوي ما بود چون امام از در جماران بيرون نمي رفتند.

نوه امام با اشاره به بازي هاي دوران كودكي خود گفت: من توپي داشتم كه با آن بازي مي كردم و دوچرخه اي داشتم كه در حياط مشترك خانه امام با آن دوچرخه سواري مي كردم

پياده روي امام هر روز سه مرتبه

سيدحسن خميني با بيان اينكه امام راحل هر روز سه مرتبه پياده روي مي كردند، گفت: ايشان هفت و نيم تا هشت صبح، ۱۰ تا ۱۰:۳۰و ۴ تا ۴:۳۰ عصر هر روز پياده روي مي كردند واين موضوع يك دقيقه پس و پيش نمي‌شد.

وي گفت: من تقريبا هر روز ۴ بار و يا بيشتر به منزل امام مي رفتم و زماني كه امام اين پياده روي ها را انجام مي داد من با ايشان مواجه مي شدم.

حسن برو آخوند شو

نوه امام با بيان اينكه هر وقت امام مرا مي ديد به من مي گفت «حسن برو آخوند شو» ، تصريح كرد: امام هر وقت از در اتاق بيرون مي آمدند و در حيات پياده روي مي كردند و تقريبا هر وقت كه مرا مي ديدند به من توصيه مي كردند كه بروم آخوند شوم و اين جمله «حسن برو آخوند شو» را بارها به من گفتند.

نوه امام خاطرنشان كرد: امام راحل حتي يكبار هم به من «تو» نگفتند بلكه همواره مرا «شما» خطاب مي كردند.

ايشان حتي به اخوي هاي كوچكتر من هم واژه «شما» را به كار مي بردند و به هيچكس «تو» نمي گفتند.

صرف ناهار در اتاق ۴.۵ تا ۵ متري با سقف كوتاه

نوه امام راحل با بيان اينكه موقع ناهار امام به دليل داشتن پادرد روي يك صندلي و پشت يك ميز مي نشستند، گفت: اعضاي خانواده روي زمين و دور سفره مي نشستند و اتاقي كه ما در آن ناهار مي خورديم ۴.۵ تا ۵ متر بود و سقف كوتاهي هم داشت.

سيد حسن خميني افزود:سنت خانواده امام اين بود كه غذا را خود همسر امام مي كشيدند و تا زمانيكه همسر ايشان سر سفره حاضر نمي شدند امام (ره) لب به غذا نمي زدند.

ناهار امام آبگوشت بي نمك

وي با بيان اينكه امام (ره) معمولا ناهار آبگوشت مي خوردند، گفت: اين آبگوشت بسيار بي نمك بود و امام (ره) معمولا گوشت را نمي خوردند و آن را به من مي دادند كه من اين گوشت بسيار خوشمزه را با پلو باهم مي خوردم.

نوه امام در ادامه با اشاره به رعايت ادب از سوي امام تصريح كرد: امام راحل ادب در منزل و ادب محاوره با كوچكتر را بشدت رعايت مي كردند و حتي امام، ريگان رئيس جمهور وقت آمريكا را هم آقاي ريگان خطاب و ادب را همواره نسبت به بزرگتر و كوچكتر رعايت مي كردند.

وي با اشاره به رعايت احترام آقاي پسنديده از سوي امام گفت: در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ وقتي هواپيماي امام در فرودگاه مهرآباد تهران به زمين نشست و همه منتظر پايين آمدن امام (ره) از هواپيما بودند ايشان به آقاي پسنديده گفتند كه شما بزرگتريد و شما بايد ابتدا پايين برويد.

در آن لحظه حساس كه همه منتظر ورود امام بودند امكان نداشت كه آقاي پسنديده جلوي امام حركت كند اما ايشان تاكيد داشتند كه زودتر از آقاي پسنديده پياده نمي شوند و به همين دليل ابتدا آقاي پسنديده پياده شدند و بعد ابوي ما از پله هاي هواپيما بالا رفت و به همراه امام پايين آمدند.

وي افزود: اگر به تصاويري كه ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ از تلويزيون پخش مي شود دقت كنيد متوجه مي شويد كه آقاي پسنديده زودتر از امام پياده شده اند و در داخل ماشين نشسته اند.

نوه امام راحل تصريح كرد: امام (ره) نسبت به احترام آقاي پسنديده تاكيد داشتند و همواره آن را رعايت مي كردند.

سيد حسن خميني سپس در جمع نمايندگان افزود: آنچه اخلاق و در راس اخلاق است ادب مي باشد امام در زندگي فردي و اجتماعي خود هرگز پا روي اخلاق نگذاشت.

وي تصريح كرد: بزرگترين دستاورد ميراث امام براي ملت ايران جمهوري اسلامي است.

نوه امام راحل سپس افزود: اگر افرادي با هم اختلاف دارند لزومي ندارد تا پا را فراتر گذاشته و به يكديگر بي احترامي كنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب